Október: Faragó Melinda – Farkas Gyöngyi Karolina: Barátkozni jó! – Avagy mi fán terem a barátság?

Miért vártam ezt a könyvet?
A legfontosabb ok, amiért ezt a könyvet a listámba kiválasztottam az volt, hogy segítsek a gyerekeimnek azzal, hogy a feladatokat átbeszélve több ismeretük legyen a tartós barátságok kialakításában.
A szerzőkről
Faragó Melinda
Gyógypedagógus. 2009 óta foglalkozik autista gyermekekkel. Még főiskolásként Nottinghamben, majd friss diplomásként az Autizmus Alapítvány Iskolájában tanulta meg az autizmus elméleti és gyakorlati alapjait. Leginkább az akkoriban még magasan funkcionáló autistáknak vagy Aspergereseknek nevezett csoporthoz, – akiknek tagjai elsősorban integrációban tanulnak – kötődik leginkább, és a velük való munka során érezte legjobban magát. Ezért is mélyedt bele az árnyékpedagógia külföldi gyakorlatának tanulmányozásába, és kezdett itthoni jó gyakorlatok kialakításába, a Gyermekek házában, és a Móra Ferenc Általános Iskolában.
A Symbo Alapítvány egyik alapítójaként célja, hogy az autizmusban érintett gyermekek kiscsoportos fejlesztés keretében, egy biztonságot adó, és vidám hangulatú légkörben, tematikusan sajátítsanak el, olyan – a mindennapjaik során alkalmazható – szociális-kommunikációs ismereteket, amik segítik őket beilleszkedni a kortárs közösségbe, és tágabb értelemben a társadalomba. Szívügyük, hogy a család, mint egység kapjon ötleteket, útmutatást ahhoz, hogy a gyermekeik hogyan tudják a legjobbat kihozni önmagukból.
Farkas Gyöngyi Karolina
Gyógypedagógusként 2008 óta foglalkozik autista gyermekek fejlesztésével. Egy külföldi ösztöndíj vitte közelebb ahhoz az elhatározáshoz, hogy ezzel szeretnék foglalkozni. Kezdetben az Autizmus Alapítványnál dolgozott, majd a Nemzetközi Cseperedő Alapítványnál kapott lehetőséget, hogy egyéni és kiscsoportos foglalkozásokat tartson. 2013-ban egy hazai autizmus projektben kezdett el dolgozni koordinátorként. A mai napig részt vesz különböző képzések kidolgozásában és oktatásában. Munkája során több megközelítéssel is megismerkedett, melyek segítettek neki abban, hogy a jelenlegi csoportfoglalkozásokat leginkább a hozzájuk járó gyerekekre tudják szabni. A foglalkozások mellett nagyon szereti a szülőkkel való munkát a közös ötletelést és a szülőklubokat. Boldogsággal tölti el, hogy nemcsak tőle tanulnak a gyerekek, de ő is minden nap tanul tőlük.1
A szerzők közös művei
- Legyél érzelmeid mestere. Symbo Alapítvány. 2020.
- Barátkozni jó! Symbo Alapítvány. 2019.
A könyvről
Milyen témákat érint a könyv?
- a barátság meghatározása
- közös időtöltés
- hasonló dolgok iránt való érdeklődés
- a jó hallgató
- játék
- nevetés/kinevetés
- megosztás
- játék kölcsönadása
- a barát nem tulajdon
- megegyezés
- problémamegoldás és annak folyamata
- segítőkészség
- őszinteség
- szándékos/véletlen megkülönböztetése
- bocsánatkérés, megbocsátás
- bizalom
- elfogadás
- jó baráttá válás (9+1 lépés)
- barátság teszt
- barátságpizza
Előnyök
- a barátság témáját több oldalról járja körül
- sok-sok feladat szerepel minden egyes kis fejezetben
- azonnal alkalmazható tippek a gyerekeknek
- gyakorlatias
- rövid, lényegre törő tartalom
- a gyerekek számára könnyen érthető
- végigvezeti a gyereket a barátságok kialakításának lépésein
- gazdagon, és ízlésesen illusztrált könyv (Gróf Péter keze munkája)
- a képek támogatják a megértést
- a barátságpizza receptje, a jó hallgatóvá alakulás, és a jó baráttá válás 9+1 lépése különösen hasznos fejezetek
Hátrányok
- egy szülői használati útmutató jó volna a könyvbe
Mit adott nekem a könyv?
Szempontokat egy nagy téma feldolgozásához szülő és gyermek közös munkájához.
Tanácsom
Vedd le a polcról, ha gyermekeddel közösen dolgoznád fel a barátság témáját!
Jó olvasást, és hasznosítást kívánok!
Andrea